Rallykart eller som det också kallas för, crosskart, är en svensk motorsport och är en blandning av gokart och rallycross. För en rallykart är en gokart med fyra hjul med grova däck i varje hörn och körs oftast på rallycross- och folkracebanor runt om i Sverige.

Karten

Själva rallykarten har en tvåtaktsmotor som är på antingen 85 cc, 125 cc eller 250 cc, men det finns rallykarts som är på 650 cc men är då en fyrtaktsmotor. Växellådan är sexväxlad, dessutom finns det fjädrar oImage result for motoch bromsar runt om vid hjulen. Alla rallykarter är bakhjulsdrivna och har en stel bakaxel. Vilket innebär att förarna måste sladda sig genom bankurvorna. Själva karten har en stötsäker rörramskonstruktion och utanpå det sätts en kaross tillverkad av plats, tunn plåt eller glasfiber. Detta gör att föraren sitter mycket säkert.

Tävlingarna

Oftast körs rallykart på folkrace- eller rallycrossbanor, men det finns också sprinterace- och backtävlingar. Tävlingarna är snabba och ettriga i rallykart och körs i täta och korta heat. I varje heat så är det tre led med förare och varje led har tre förare (nio förare). Det körs tre heat och i varje heat så startar föraren en gång i varje led. Heaten kan vara 3-4 varv, antalet varv beror på hur lång banan är. Efter de tre kvalomgångarna är de snabbaste som går vidare till finalen. I finalen är det fyra led och de tolv förarna får göra upp om vem som är snabbast. Den som är först över mållinjen vinner!

Övrigt

Redan när barnen är nio kan de börja tävla i rallykart och då i den lägsta motorklassen. Detta tack vare att säkerheten i karten är så hög. En och samma kart kan användas under hela uppväxten och det räcker med att bara byta ut motorn till en som har en högre effekt. Detta gör att rallykart är en mycket billig sport jämfört med andra snabba motorsporter.